Bryggeri-og drikkevareforeningen besluttet tidligere i år å opprette to kompetansestipend, et stipend på 50 000 kroner til en ansatt blant medlemsbedriftene i BROD, og et eget stipend på 50 000 kroner for kvinner i bransjen – og kvinner som vil inn i bransjen. Og nå er altså de første mottakerne av stipendiene plukket ut.

Torkjel Austad er gründer og daglig leder i Bygland Bryggeri som spesialiserer seg på det norske tradisjonsølet og norske ingredienser som einer og kveik (norsk gardsgjær). Han vil nå ta skrittet videre og bli Nordens ledende sakebrygger, intet mindre. Austad ble sertifisert sake-sommelier i 2019, og har også vunnet første plassen på Norsk Kornølfestival med en sake brygget på kveik. Stipendet vil han bruke til å ta et praksis-kurs hos Daimon sake-bryggeri i Japan.
Torkjel: "Jeg har i mange år har en lidenskap for den fantastiske drikken sake. Etter noen år med ølbryggeri begynte tanken og drømmen om å også starte egen sake-produksjon Dette stipendet betyr at vi vil høste mange verdifulle erfaringer, og kan komme raskere i gang i det som er en av de mest komplekse drikker å brygge"

Linda van Loon er fermenteringsspesialist hos Eik & Tid, og hun hjelper også til med brygging. Eik & Tid er et bryggeri (Oslo) med den ene foten i nordisk tradisjonsbrygging, og den andre i moderne surølproduksjon. Linda vil bruke stipendet til å gjøre ferdig sin "Diploma in Brewing" på IBD, som er en av de ledende nettbaserte utdanningene i bransjen.
Linda: Winning this scholarship means that I can develop myself further as a professional brewer and gain as much knowledge as male brewers who often enroll in brewers education (and a brewing career) at a younger age. I am looking forward to expand my theoretical knowledge on brewing and hopefully this education will accelerate my career as a brewing professional so I will be able to make better (and delicious) beers in a more sustainable way."

Gratulerer til Torkjel og Linda! Vi gleder oss til å følge reisen deres videre!