Bryggeriene må få selge eget øl direkte fra bryggeriet
Å la produsenten beholde større deler av verdiskapingen sikrer det store mangfoldet av bryggerier og den næringsvirksomheten de representerer i hele Norge.
Å la produsenten beholde større deler av verdiskapingen sikrer det store mangfoldet av bryggerier og den næringsvirksomheten de representerer i hele Norge.
De norske særavgiftene på øl og brus er mye høyere enn i nabolandene. Det driver opp grensehandelen.
Høye avgifter på norsk drikke gjør at mange handler i Sverige, og at Norge taper arbeidsplasser og verdiskaping.
I siste utgave av bladet Aquavit har journalist Kai Kristiansen snakket med et knippe bryggerier om design og øl-navn, og alle er enige om én ting: Det å ha en egen identitet og å vekke oppmerksomhet, er avgjørende for å nå gjennom.
I fjor opprettet Bryggeri- og drikkevareforeningen to kompetansestipend, et til en ansatt i en av våre medlemsbedrifter, og et til en kvinne i bransjen - eller en kvinne som vil inn i bransjen.Vi fikk inn mange søknader, og en kompetent jury plukket ut to verdige vinnere: Torkjel Austad fra Bygland bryggeri og Linda van Loon fra Eik & Tid. Kunnskap og kompetanse er viktig for at bransjen vår skal utvikle seg, og vi har derfor besluttet å videreføre ordningen. Søknadsfristen for årets stipend er 24. mai.
I den rykende ferske utgaven av Bladet Aquavit er tidligere sjef i BROD, Petter Nome, portrettintervjuet av journalist Kai Kristiansen.